woensdag 21 januari 2015

Stedenbouw les 1

Op woensdag 21 januari zijn we gestart met de proeftuin Stedenbouw. Anna, Isabel, Evy, Lucas K en Marijn zijn enthousiaste leerlingen.
We zijn eerst gestart met een korte uitleg wat stedenbouw is en wat een stedenbouwkundige voor werk doet. Een stedenbouwkundige is een soort architect, maar dan in het groot. De stedenbouwkundig maakt ruimtelijke plannen en adviezen voor dorpen, steden, maar ook voor het buitengebied. Stedenbouw komt namelijk niet van het woord stad, maar van het woord stede. Dat betekent zoiets als plaats of plek. Dus een stedenbouwkundige werkt niet alleen in de stad, maar in alle ruimte om ons heen.

We hebben voorbeelden bekeken van een stedenbouwkundig advies. Hoe moet je een plan beoordelen? Waar moet je op letten? Wat is belangrijk? En welke argumenten kun je geven?
Eerst hebben we gezamenlijk adviezen gemaakt en geoefend met ruimtelijke en functionele argumenten en argumenten in het algemene belang. Daarna heeft iedereen zijn of haar eigen advies gemaakt voor de locatie van het hondenveld, naast het cool nature park. Alle adviezen hebben we daarna besproken in de groep. Iedereen was het roerend met elkaar eens. Deze plannen kunnen echt niet. Onder ander de volgende argumenten zijn genoemd: Het gebouw past niet bij de omgeving, het gebouw is te hoog, waar moet het verkeer dan rijden? Het is te gevaarlijk voor de kinderen die daar lopen. Het hondenveld verdwijnt. Het uitzicht van de woningen aan de overkant wordt beperkt. Er is teveel overlast. De functies passen niet op deze plek in een rustige woonwijk. Het gebouw is lelijk, de kleur past er niet bij. Er moet een tunnel komen voor het verkeer en een parkeergarage voor de auto’s.

Kijk maar eens op onderstaande beelden en oordeel dan zelf; hebben de kinderen gelijk?



Het advies