woensdag 21 januari 2015

gezond gedrag les 2

'Vandaag begonnen we met de presentaties over de organen. Het was i.h.a. goed voorbereid en goed begrijpelijk opgeschreven, leuk en leerzaam. Hierna moest er een mindmap gemaakt worden met als middelpunt 'GEZONDHEID'. Dat bleek nog niet mee te vallen, wat komt er bij kijken, wat is gezond gedrag, hoe blijven we gezond, hoe zorgen we dat we niet ziek worden? Niet roken, geen drugs gebruiken, gezond eten en sporten kwam vanzelfsprekend naar voren, maar het bleek lastiger e.e.a. wat breder te bezien: in hoeverre heeft geld ermee te maken? en politiek? gezondheidszorg? Hygiene (leuk verhaal van Semmelweis...)? En zo belandden we ook bij Ebola: wat zou je moeten doen als minister van ontwikkelingssamenwerking? Wat zou helpen de epidemie in te dammen? Moet je westerse mensen met Ebola naar huis vervoeren? En wat zeg je als het jouw tante betreft? Genoeg stof voor discussie en om over na te denken.... Hopelijk hebben de kinderen meegekregen dat ze dingen in grotere perspectieven moeten zien, en dat er bijvoorbeeld bij een Ebola-epidemie in Afrika, ook protocollen worden geschreven voor de Huisartsenpost in Arnhem....

Het huiswerk voor volgende week: iedereen heeft een briefje gekregen met daarop een ziekte, die ziekte moet volgende week uitgebeeld worden en door de anderen (de dokters) worden geraden. Hopelijk komen we ver met gezond verstand...'