'Vandaag begonnen we met de presentaties over de organen.
Het was i.h.a. goed voorbereid en goed begrijpelijk opgeschreven, leuk en
leerzaam. Hierna moest er een mindmap gemaakt worden met als middelpunt
'GEZONDHEID'. Dat bleek nog niet mee te vallen, wat komt er bij kijken, wat is
gezond gedrag, hoe blijven we gezond, hoe zorgen we dat we niet ziek worden?
Niet roken, geen drugs gebruiken, gezond eten en sporten kwam vanzelfsprekend
naar voren, maar het bleek lastiger e.e.a. wat breder te bezien: in hoeverre
heeft geld ermee te maken? en politiek? gezondheidszorg? Hygiene (leuk verhaal
van Semmelweis...)? En zo belandden we ook bij Ebola: wat zou je moeten doen
als minister van ontwikkelingssamenwerking? Wat zou helpen de epidemie in te
dammen? Moet je westerse mensen met Ebola naar huis vervoeren? En wat zeg je
als het jouw tante betreft? Genoeg stof voor discussie en om over na te
denken.... Hopelijk hebben de kinderen meegekregen dat ze dingen in grotere
perspectieven moeten zien, en dat er bijvoorbeeld bij een Ebola-epidemie in
Afrika, ook protocollen worden geschreven voor de Huisartsenpost in Arnhem....
Het huiswerk voor volgende week: iedereen heeft een briefje
gekregen met daarop een ziekte, die ziekte moet volgende week uitgebeeld worden
en door de anderen (de dokters) worden geraden. Hopelijk komen we ver met
gezond verstand...'