woensdag 5 november 2014

De kunst van het vragen stellen, les 4

Les 4 van “de kunst van het vragen stellen” want een goede vraag geeft te denken met als onderwerp:  LSD en nepvragen!
Het stond met grote letters op de flap-over: L S D. Waar de 40+-ers onder ons daar misschien gedachten bij hebben was het voor de kinderen moeilijk om te bedenken waar deze drie letters voor zouden kunnen staan.  Het staat dus voor:
Luisteren
Samenvatten
Doorvragen
En dat is in de praktijk voor sommigen toch nog niet zo heel eenvoudig bleek wel. Want luisteren doe je niet alleen met je oren maar ook met je ogen (aankijken) met je hoofd (knikken) en zelfs met geluid (‘hummen’). We hebben een aantal oefeningen gedaan samen waarbij we naar een kort verhaal van de ander luisterden om dit verhaal vervolgens in onze eigen woorden na te vertellen (samenvatten). Daarna stelden we een ‘doorvraag’.
We hebben er ook twee youtube filmpjes bij bekeken.


Daarna hebben we het gehad over nepvragen. Vragen die eigenlijk niet echt bedoeld zijn als vragen of waar je niet makkelijk antwoord op kunt geven. Vragen dus die je beter kunt vermijden.
Negatieve vragen
Negatieve vragen hebben een ontkenning in de zin, zoals bijvoorbeeld: “Moet je niet naar school?”
Kom je mee? Is een duidelijke vraag. Kom je niet mee? Is niet het tegengestelde daarvan maar betekent juist iets aanvullends. Een antwoord met ja of nee past dan ook niet. Aan iemand zonder paspoort kan gevraagd worden: Heb je een paspoort? Of : Heb je geen paspoort? In beide gevallen kan de persoon er nee op antwoorden, terwijl de vragen tegengesteld lijken.
Suggestieve vragen
Bij suggestieve vragen wordt een antwoord al in de vraag zelf gegeven, meestal omdat er sprake is van een oordeel. Zoals bijvoorbeeld:
·         Je bent toch wel met me eens dat we vanavond moeten gaan?
·         Je dacht toch zeker niet dat ik dat zou doen?
·         Vind je ook niet dat je het fout hebt gedaan?

Retorische vraag
Een retorische vraag is niet echt een vraag maar een stijlfiguur. Het is een bewering in een vraagvorm en er wordt dan ook geen antwoord op verwacht.  Zoals:  Zijn we niet allemaal trots op deze prestatie?
We hebben dus weer veel gedaan en veel geleerd. Nou thuis nog oefenen!