De
opdracht wat betreft de erfelijke ziekte bleek nog niet zo makkelijk, Harmen en
Eline hadden het juiste antwoord. De ziekte die vorige keer bedoeld werd was
'suikerziekte', kort hebben we besproken waarom de genoemde symptomen hierbij
kunnen optreden.... best ingewikkeld! Deze keer hebben we ons gestort op het
OOG, waarbij Natuurkunde een hele grote rol speelt. Een stukje anatomie mocht
niet ontbreken en daarna: aan de slag! Waarom zie je aan de bolle kant van een
lepel een ander beeld van jezelf dan aan de holle kant? Hoe kan je pupil van
grootte veranderen? Waarom ziet een brildrager (even bril af!) als hij
door een klein gaatje kijkt, scherper dan zonder gaatje (en zonder bril)? Hoe
komt het dat je scheel kan kijken en dat sommige mensen altijd wat scheel
kijken? En hoe zit het met kleurenblindheid? Als met al meer dan genoeg voer
voor een proeftuin voor een hele dag..... De hersenen zijn weer gekraakt. Over
2 weken is de laatste bijeenkomst en die wordt door de leerlingen zelf
ingevuld, alvast even nadenken wat je dan wil gaan vertellen aan de rest....