donderdag 2 oktober 2014

De kunst van het vragen stellen.


Vandaag zijn Jan uit groep 5, Sophie en Lucas uit groep 6, Simon en Anna uit groep 7 en Julia uit groep 8 begonnen met de eerste les
“de kunst van het vragen stellen” want een goede vraag geeft te denken.
Na een voorstelrondje (waar al veel vragen uit kwamen)  zijn we begonnen met vragen stellen aan elkaar. Dat deden we in tweetallen. De één kreeg dan een stelling op een briefje waar hij ‘eigenaar’ van was, zoals bijvoorbeeld: ik ben de baas of de zomervakantie duurde echt te lang. De ander moest dan vragen stellen. Wat blijkt, als je een vraag stelt krijg je een antwoord en dat antwoord roept weer een nieuwe vraag op. Zo kun je in een paar minuten bij een heel ander onderwerp terecht komen! Mooi om te zien dat de meest de kinderen dit al heel goed kunnen.
Vervolgens gingen we met foto’s aan de slag. Iedereen kreeg een eigen werkblad met foto’s. De opdracht  was om de vragen die bij je opkomen bij het zien van de foto’s op te schrijven.  Het resultaat was dat sommige foto’s dezelfde vragen bij de meeste kinderen opriepen “waarom staat die sneeuwpop op zijn kop?” en andere foto’s juist hele verschillende vragen zoals “waarom zit die hond op dat rode ding?” “ wat is dat rode ding?” “ waarom is die hond bruin?” “is dit in Amerika?”.
We zijn geëindigd met de vraag:  wat vond je van deze les? Daar kwamen verschillende reacties op, zoals: leuk, grappig, middelmatig, saai. Op mijn vraag wat maakt dat je het saai vindt? kwam vooral naar voren dat schrijven (bij de foto’s) geen hobby was J.
Alle leerlingen gaven aan dat het niet zo moeilijk was vandaag en dat een beetje uitdaging niet verkeerd zou zijn. Gelukkig komt dat goed uit want deze week was natuurlijk even warmdraaien, maar  volgende week gaan we echt aan de slag! Dan gaan we aan het werk met soorten vragen, zoals:
·         Open vragen
·         Gesloten vragen
·         Binaire vragen
·         Strategische vragen
·         Reflectieve vragen
·         Retournerende vragen.
Deze week mag iedereen ook nog zelf aan de slag. Er is een ‘huiswerk’opdracht. De opdracht is om goed te luisteren naar welke vragen de mensen om je heen stellen zoals je juf/meester, ouders, vrienden. Maar ook welke vragen je zelf vaak stelt. Dit verwerk je in een mindmap.
Tot volgende week!
Greetz

Annemarie