Vandaag zijn Jan uit groep 5, Sophie en Lucas uit groep 6,
Simon en Anna uit groep 7 en Julia uit groep 8 begonnen met de eerste les
“de kunst van het vragen stellen” want een goede vraag geeft te
denken.
Vervolgens gingen we met foto’s aan de slag. Iedereen kreeg
een eigen werkblad met foto’s. De opdracht
was om de vragen die bij je opkomen bij het zien van de foto’s op te
schrijven. Het resultaat was dat sommige
foto’s dezelfde vragen bij de meeste kinderen opriepen “waarom staat die
sneeuwpop op zijn kop?” en andere foto’s juist hele verschillende vragen zoals
“waarom zit die hond op dat rode ding?” “ wat is dat rode ding?” “ waarom is
die hond bruin?” “is dit in Amerika?”.
We zijn geëindigd met de vraag: wat vond je van deze les? Daar kwamen
verschillende reacties op, zoals: leuk, grappig, middelmatig, saai. Op mijn
vraag wat maakt dat je het saai vindt? kwam vooral naar voren dat schrijven
(bij de foto’s) geen hobby was J.
Alle leerlingen gaven aan dat het niet zo moeilijk was
vandaag en dat een beetje uitdaging niet verkeerd zou zijn. Gelukkig komt dat
goed uit want deze week was natuurlijk even warmdraaien, maar volgende week gaan we echt aan de slag! Dan
gaan we aan het werk met soorten vragen, zoals:
·
Open vragen
·
Gesloten vragen
·
Binaire vragen
·
Strategische vragen
·
Reflectieve vragen
·
Retournerende vragen.
Deze week mag iedereen ook nog zelf aan de slag. Er is een
‘huiswerk’opdracht. De opdracht is om goed te luisteren naar welke vragen de
mensen om je heen stellen zoals je juf/meester, ouders, vrienden. Maar ook
welke vragen je zelf vaak stelt. Dit verwerk je in een mindmap.
Tot volgende week!
Greetz
Annemarie