'In de 5e bijeenkomst van de proeftuin hebben we het gehad
over spoedgevallen: wat doe je als je iets ziet gebeuren? Allereerst: roep om
hulp. En een goede tweede: denk aan je eigen veiligheid! Wat gebeurt er als je
112 belt? hoe is dat geregeld achter de schermen? En hoe geef je aan waar je je
bevindt op de snelweg? Samen kwamen we een heel eind op weg naar de antwoorden.
Maar zoals altijd: elke vraag riep weer 10 nieuwe vragen op.... Wat doe je bij
brandwonden? En wat geeft diepere brandwonden: vet of water? Een goed
ezelsbruggetje hierbij is: je frietjes zijn altijd sneller koud dan de gekookte
groenten. Vooral veel waarom-vragen: waarom moet je koelen? En waarom druk je
op de borst (van pop Anne in dit geval) als je iemands leven wil redden? We
hebben samen gekeken naar de AED en gehoord hoe dat apparaat werkt: duidelijke
instructies, een kind kan de was doen.... Het reanimeren viel niet mee, even
voelen hoe zwaar dat is, pop Anne heeft het ons laten voelen..... Best hard
werken hè Isabel, Genaro, Harmen, Elien en Eline?'
De opzet voor woensdag a.s.: 2 weken geleden heb ik de
kinderen gevraagd om in 10 minuten een stukje onderwijs te geven op de laatste
bijeenkomst, er kwamen direct een hoop ideeën naar boven. We zullen de reeks
bijeenkomsten eindigen met wat 'take home messages' en misschien nog een korte
quiz.