donderdag 5 februari 2015

les 3, de kunst van het vragen stellen

Les 3 van “de kunst van het vragen stellen” want een goede vraag geeft te denken met als onderwerp: DOORVRAGEN!
We zijn begonnen met het huiswerk van de vorige keer.  De leerlingen hebben allemaal geluisterd naar de vragen die ze om zich heen horen.  De meesten herkennen de verschillende soorten vragen al goed. Zo weten ze nu wat open vragen en gesloten vragen zijn.  Maar ook wat binaire, strategische, reflectieve en retournerende vragen zijn. Heel knap!

LSD
Vandaag zijn we aan de slag gegaan met luisteren, samenvatten en doorvragen = LSD.  Met doorvragen kom je steeds meer te weten over hoe het echt zit. Zelfs als je heel goed hebt doorgevraagd kan het zo zijn dat je niet precies weet hoe het zit ook al denk je dat wel.  In de link naar een youtubefilmpje wordt dat heel mooi geïllustreerd.
 https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pIjp1_5PwEw 
Daarna hebben we een oefening gedaan waarbij we goed moesten luisteren naar het verhaal van de voorganger om er daarna een korte samenvatting van te geven om er vervolgens weer een doorvraag over te kunnen stellen, maar………. het mocht geen WAAROM-vraag zijn. Waarom niet? Omdat waarom kan klinken als verwijt en dat is niet de bedoeling je bent juist oprecht geïnteresseerd. Iedereen heeft gemerkt dat het heel prettig is als iemand een korte samenvatting geeft van jouw verhaal. Je voelt je gehoord en dat is altijd fijn.

Wat gebeurt er als je geen vragen mag stellen?
Om te benadrukken hoe belangrijk het is om te kunnen en mogen vragen  hebben we ervaren hoe het is als je geen vragen mag stellen. Dat deden we met een verhaal dat je moest doorvertellen aan de volgende en die ook weer aan de volgende etc. Wat bleek, het verhaal was veel korter geworden, namen waren veranderd, details verdwenen en de essentie weg.

Waarom doorvragen? Omdat je dan tot de kern komt.
Als laatste heb ik een verhaal verteld waaruit blijkt hoe belangrijk doorvragen kan zijn: Er was een mooie oude kerk in Nederland die in dezelfde tijd gebouwd was als heel veel andere mooie kerken. Alleen deze kerk raakte de laatste jaren veel sneller in verval dan de andere kerken omdat hij veel vaker dan de andere kerken schoongemaakt moest worden met agressief schoonmaakspul. De mensen die de kerk moesten onderhouden wilden weten hoe dat toch kon en ze stelden zichzelf de volgende vraag
§  Hoe komt het dat deze kerk vaker schoongemaakt moet worden dan de andere kerken?
·         Omdat deze kerk viezer is dan al die andere kerken.
§  Hoe komt het dan dat deze kerk viezer is dan de andere kerken?
·         Omdat er veel meer zwaluwpoep op zit dan op de andere kerken.
§  Hoe komt het dan dat hier veel meer zwaluwpoep op zit?
·         Omdat hier veel meer zwaluwen zitten dan bij de andere kerken.
§  Hoe komt het dan dat hier veel meer zwaluwen zitten?
·         Omdat hier veel meer insecten zitten, het voer van de zwaluwen.
§  Hoe komt het dan dat hier veel meer insecten zitten?
·         Omdat die op het licht van de schijnwerpers op de kerk afkomen.
§  Maar zijn er dan geen schijnwerpers bij die andere kerken?
·         Jawel, maar daar zijn er twee per kerk en hier vijf.
§  Zouden er nog meer oorzaken kunnen zijn?
·         Ja, het is ook zo dat de lampen bij deze kerk twee uur eerder aangaan dan bij die andere kerken.

De oplossing was dus heel eenvoudig. Er gingen drie lampen uit en de twee overgebleven lampen gingen twee uur later aan. Daardoor kon de kerk met veel minder renovatie goed behouden blijven!

Huiswerk
Deze week mag iedereen ook weer zelf aan de slag. De opdracht is om LSD toe te passen bij iemand in je gezin, iemand in je klas en bij de meester of juf. Daarbij is het ook nog belangrijk dat je de waarom-vraag probeert te vermijden. Dat is nog best heel lastig maar iedereen weet al hoe je het moet! De situatie beschrijf je vervolgens op papier. Volgende week zullen we het bespreken