donderdag 5 februari 2015

Gezond gedrag

' Julia was vorige week afwezig, een mooie gelegenheid om de anderen haar uit te laten leggen hoe het ook weer zat met die erfelijke ziektes (met daarin ook het huiswerk van vorige keer...). See one, do one, teach one! Iedereen had er goed over nagedacht. Julia had ook nog een doktersbezoek tegoed, dus Fenna heeft haar onder handen genomen. De diagnose werd al snel duidelijk (blaasontsteking), maar gaf ook weer aanleiding tot meer vragen: hoe onderzoek je dit dan? en wat doe je? wat wil je verder nog weten? En waarom?
Hierna gingen we het hebben over het oog: op verschillende plekken in de ruimte kon informatie gevonden worden over het oog, even de benen strekken. Daarna moest iedereen 5 vragen noteren die waren opgeborreld na het zien van de informatie. Vervolgens kwam iedereen aan het woord over een onderdeel van het oog. Wat een ingewikkeld ding! En dat dat allemaal vaak goed werkt! Pure natuurkunde! Een eye-opener was het doorsnedeplaatje: hoe komt de lichtstraal in het oog en waar kan het allemaal mis gaan? Ofwel: iemand die komt met de klacht 'slecht-zien' kan wel op tien plaatsen in het oog een probleem hebben... Nu snappen we ook waarom. En waarom je scheel kan kijken. Of hoe bij scheelzien de oogstand weer recht gemaakt kan worden... Brillen zijn aan de orde geweest: waarom werken die en wat doen de verschillende soorten? Waarom zie je jezelf op de kop als je in de holle kant van een lepel kijkt? Genoeg breinbrekers en de hersenpan weer lekker gekraakt.... 
Volgende keer gaan we het hebben over 'SPOED', iedereen bedenkt een situatie, waar we samen op kunnen reageren volgende week