' Julia was vorige week afwezig, een mooie gelegenheid om de
anderen haar uit te laten leggen hoe het ook weer zat met die erfelijke ziektes
(met daarin ook het huiswerk van vorige keer...). See one, do one, teach one!
Iedereen had er goed over nagedacht. Julia had ook nog een doktersbezoek
tegoed, dus Fenna heeft haar onder handen genomen. De diagnose werd al snel
duidelijk (blaasontsteking), maar gaf ook weer aanleiding tot meer vragen: hoe
onderzoek je dit dan? en wat doe je? wat wil je verder nog weten? En waarom?
Hierna gingen we het hebben over het oog: op verschillende
plekken in de ruimte kon informatie gevonden worden over het oog, even de benen
strekken. Daarna moest iedereen 5 vragen noteren die waren opgeborreld na het
zien van de informatie. Vervolgens kwam iedereen aan het woord over een
onderdeel van het oog. Wat een ingewikkeld ding! En dat dat allemaal vaak goed
werkt! Pure natuurkunde! Een eye-opener was het doorsnedeplaatje: hoe komt de
lichtstraal in het oog en waar kan het allemaal mis gaan? Ofwel: iemand die
komt met de klacht 'slecht-zien' kan wel op tien plaatsen in het oog een
probleem hebben... Nu snappen we ook waarom. En waarom je scheel kan kijken. Of
hoe bij scheelzien de oogstand weer recht gemaakt kan worden... Brillen zijn
aan de orde geweest: waarom werken die en wat doen de verschillende soorten? Waarom
zie je jezelf op de kop als je in de holle kant van een lepel kijkt? Genoeg
breinbrekers en de hersenpan weer lekker gekraakt....
Volgende keer gaan we het
hebben over 'SPOED', iedereen bedenkt een situatie, waar we samen op kunnen
reageren volgende week