woensdag 25 februari 2015

Gezond gedrag les 5

'Dit keer hadden we het over 'spoed' in brede zin. Het was de bedoeling dat iedereen een situatie schetste waarvan je kon zeggen 'dit is een spoedgeval'  en dat we dan samen gingen kijken wat te doen. Ebola kwam zelfs nog aan de orde bij Simon, maar dat was nou niet echt een spoedsituatie waar we wat mee konden... Een aantal principes kwamen aan de orde, zoals: 'EIGEN VEILIGHEID EERST!' Dit mag je bij een spoedsituatie nooit uit het oog verliezen! En wat kan je zelf doen, en wat moet je aan professionele hulpverleners overlaten? Wat gebeurt er als je 112 belt? En wat kost een ambulanceritje eigenlijk? Wie betaalt dat? Hoe laat je weten waar je bent als je 112 belt en je op de snelweg zit? Samen kwamen we een heel eind met huis-tuin-en keukenmiddelen om een arm te spalken (pollepel/spatel of opgerolde krant en een theedoek voldoen...), een theedoek is ook handig voor het afbinden van een heftig bloedend been bijvoorbeeld. Het ABCDE-principe is aan de orde geweest: is de ademweg vrij? ademt iemand nog? heeft hij nog hartslag? En toen was het tijd voor het echte werk: de reanimatie. Een reanimatiepop en een korte instructie en iedereen mocht proberen, dat viel nog niet mee! Je moet een hoop kracht zetten en op de juiste plek drukken... Waarom precies daar? Wat doe je eigenlijk met reanimeren? Voldoende vragen met dito antwoorden... Ook de AED is even gedemonstreerd, het is een apparaat wat duidelijke instructies geeft, dus zelfs een kind zou ermee kunnen werken. Maar een gedegen EHBO- en reanimatiecursus is voor iedereen eigenlijk een must... Al met al weer een leuke ochtend. Het huiswerk voor de laatste keer is nogmaals besproken: de kinderen mogen samen het uur vullen door ieder een stukje van 10 minuten onderwijs aan de anderen te verzorgen, hoe je dat doet staat je vrij. Ik ben benieuwd...'